30.09.2024 14:58
PODCASTY POLSKIEGO RADIA NOMINOWANE W KONKURSIE „PODCAST ROKU 2024”
Produkcja „Prawda czasu, prawda ekranu” oraz dwa podcasty radiowej Trójki: „116 111” i „Królestwo Roślin”, otrzymały dziś nominację w Konkursie im. Redaktora Janusza Majki „Podcast Roku 2024”. Nominacja ta zbiega się z obchodzonym dziś Międzynarodowym Dniem Podcastów, podkreślając znaczenie tej formy w nowoczesnej ofercie radiowej. W najbliższych miesiącach Polskie Radio strategicznie wzmocni rozwój swojej oferty podcastowej.
Od początku kwietnia 2024 roku, w co drugą niedzielę, na antenie Trójki i w podcastach Polskiego Radia możemy przenieść się do „Królestwa Roślin”, które otrzymało nominację w kategorii „Debiut”. Cykl tworzony przez Pawła Sztarbowskiego (na co dzień wicedyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie) ma na celu jak najszerzej rozumianą promocję życia wśród roślin. Zarówno w sensie praktycznym, poradnikowym – ich uprawy w ogrodach, na balkonach, w domach, na działkach, ale też w sensie filozoficznym i psychologicznym – jako potężnego, niedocenianego przez nas królestwa, dzięki któremu żyjemy i możemy przetrwać, a także w sensie kulturowym – jako motywu dla historii sztuki i kultury.
W kategorii Nauka, edukacja, technologia nominowano „116 111” Kasi Stoparczyk. Tytuł jest numerem telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, który prowadzi fundacja „Dajemy Dzieciom Siłę”. Podcast porusza problemy, z jakimi borykają się najmłodsi i nastolatkowie, oferując jednocześnie merytoryczne wsparcie dla ich opiekunów, którzy często nie wiedzą, jak reagować na trudności dotykające ich dzieci. Wśród omawianych tematów znajdują się m.in. niebezpieczne znajomości w Internecie, przemoc, agresja rodziców oraz problemy w szkole.
Druga, nominowana w kategorii Debiut produkcjaPolskiego Radia pt. „Prawda czasu i prawda ekranu” to podcast Bartłomieja Makowskiego, zainspirowany nieustannym pytaniem autora: „Czy tak było naprawdę?”. W każdym odcinku, razem z zaproszonymi gośćmi – historykami i ekspertami – Makowski analizuje filmy i seriale, zarówno najnowsze premiery kinowe, telewizyjne oraz dostępne na platformach VOD, jak i klasyki kina historycznego. Weryfikuje także mity, które powielają się w produkcjach na przestrzeni lat, poszukując odpowiedzi na pytanie o ich zgodność z rzeczywistością.
Polskie Radio stawia na rozwój podcastów
Zgodnie z nową strategią, Polskie Radio sukcesywnie poszerza swoją ofertę podcastową. Już teraz na platformie podcasty.polskieradio.pl i w aplikacji znajduje się już blisko 230 audycji, w tym około 75 produkcji oryginalnych, które są regularnie wzbogacane o nowe odcinki. Ponadto w ramach rozwoju spółka stworzyła specjalną jednostkę – Agencję Kreacji Projektów Podcastowych, której dyrektor obejmie stanowisko pierwszego października.
Polskie Radio wyróżnia się zróżnicowaną ofertą, wynikającą z bogatego doświadczenia w produkcji treści audio i unikalnej dokumentacji historycznej. Dzięki specjalizacji w tworzeniu wysokiej jakości podcastów, słuchacze mają dostęp zarówno do materiałów edukacyjnych, jak i bieżących analiz politycznych.
Dzięki unikalnym nagraniom z archiwów, Polskie Radio dostarcza treści o wyjątkowej wartości historycznej i edukacyjnej. Przykładami są podcasty takie jak „Powstanie Warszawskie. Pamięć w eterze”, bazujący na autentycznych dźwiękach z czasów Powstania Warszawskiego, oraz „A więc wojna! Wrzesień 1939 roku w archiwach Polskiego Radia”, który wykorzystuje nagrania z września 1939 roku, w tym materiały z Archiwum Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Jednym z kluczowych politycznych podcastów jest „Strefa wpływów” – wyjątkowy projekt Jedynki, Trójki i Polskiego Radia 24, gdzie Renata Grochal, Jacek Czarnecki i Roch Kowalski wnikliwie analizują wydarzenia polityczne tygodnia. Polskie Radio również szybko reaguje na aktualne wydarzenia, czego dowodem jest podcast „Powódź 2024”, dokumentujący klęskę żywiołową, która dotknęła południowo-zachodnią Polskę.
Nowe produkcje Czwórki
We wrześniu br. Czwórka zaprezentowała cztery nowe oryginalne podcasty:
– „Głosówka” – rozmowy Maćka Motylskiego z ludźmi ze świata audio,
– „Parami” – Ula Kaczyńska opowiada o muzycznych duetach,
– „Z biegiem lat” – Kasia Dydo rozmawia z kobietami o życiu z perspektywy lat,
– „Wychowani na…” – historia polskiego hip-hopu.
To nie wszystko – wcześniej pojawiły się też „Jamrozek Wrażliwie” (psychologia), „Nie ma lekko” (o muzyce metalowej) i „Rejon Ruchu” (o zdrowym stylu życia). W październiku zadebiutują kolejne dwa podcasty: „Wychowani na Depeche Mode” i „Wychowani na Muminkach” dla Polskiego Radia Dzieciom.